نكت مصرية مضحكة تموت ضحك

نكت مصرية مضحكة تموت ضحك وهي إحدى الوسائل التي يتخلص بها الإنسان من المشاعر السلبية والمشكلات، حتى يتمكن من مواجهة تحديات الحياة الصعبة، فالنكتة المصرية هي أحد الفنون القديمة الشهيرة التي يمتاز بها الشعب المصري المحب للمرح والدعابة كما تؤثر النكتة الجميلة في النفس البشرية، وتحسن الحالة المزاجية، وترسم الابتسامات على الوجوه العابسة، ومن خلال هذا المقال عبر موقع صفحات سوف يتم عرض مجموعة من النكت المصرية المضحكة.

نكت مصرية مضحكة 

الشعب المصري من أكثر الشعوب المرحة التي تمتاز بخفة الظل والدعابة، لذا سنقدم فيما يلي مجموعة من أروع النكت المصرية:

  • واحد شاف صاحبه بيجري في الشارع سأله: مالك بتجري ليه؟ قاله: جبت سمك وحماتي أكلته وتعبانة قوي، قاله: وانت بتجري عشان تجيب دكتور؟ قاله: لا عشان أجيب سمك تاني.
  • واحد اتصل على مراته، وقالها سخني المية بسرعة أنا قربت أوصل، صاحبه قاله: شخصيتك قوية أوي مع مراتك، قاله: طبعًا يعني ينفع أغسل الصحون بميه باردة.
  • واحد بيقول لصاحبه تعالى نركب أتوبيس؟  قاله: أنا عندي فكرة أحسن، تعالى نجري جنب الأتوبيس ونوفر جنيه، رد الثاني: أنا عندي فكرة أحسن من دي، تعالى نجري جنب تاكسي ونوفر 10 جنيه. 
  • اتنين محششين واحد منهم بيقول للثاني: لو صحيت يوم ولقيت نفسك ميت، هتعمل إيه؟ قاله: والله ده أنا أموت فيها.
  • محشش سأله صاحبه: أبوك عامل إيه دلوقتي؟ بس افتكر إن أبوه مات، قاله بسرعة: لسه في نفس التربة بردوا؟

نكت مصرية مضحكة قصيرة 

يحرص البعض على تبادل النكت المَصرية القصيرة المضحكة التي تضيف جو من المرح والتسلية خاصة في التجمعات، فيما يلي عرض باقة مختارة من أجمل هذه النكت:

  • محششين عملوا الباص بالعرض، عشان كلهم يركبوا قدام.
  • واحد صعيدي مراته ولدت بنت الساعة 4 الصبح، راح ذبح البنت، قال: احنا ما عندنا بنات تيجي الوقت ده.
  • محشش حلق شنبه، دخل على مراته قالها: صدقي معرفتكيش.
  • مرة واحد صعيدي جاب توأم، حلف على الدكتور ياخد واحد.
  • مرة شيخ بص على الساعة، لقاها واحدة  راح اتكسف.    

صور نكت مصرية مضحكة قصيرة 

للنكتة المصرية بمكانة خاصة عند الجميع نظرًا لما تتمتع به من خفة الظل والمرح، حيث تضيف جو من التسلية والفكاهة وتخفف أعباء وضغوطات الحياة، تنتشر باقات متنوعة من الصور التي تحتوي على نكت مصرية مضحكة قصيرة لذا يحرص البعض على تبادلها على صفحاتهم الشخصية كنوع من الدعابة، فيما يلي عرض مجموعة متميزة من أفضل هذه الصور:

صور نكت مصرية مضحكة قصيرة 
صور نكت مصرية مضحكة قصيرة 
صور نكت مصرية مضحكة قصيرة 
صور نكت مصرية مضحكة قصيرة 
صور نكت مصرية مضحكة قصيرة 
صور نكت مصرية مضحكة قصيرة 
صور نكت مصرية مضحكة قصيرة 
صور نكت مصرية مضحكة قصيرة 

وبهذا يكون قد تم التعرف على نكت مصرية مضحكة قصيرة 2023 تموت ضحك باعتبارها من أشهر النكت التي تخلق جو مليء بالمرح والدعاية، وترتفع أصوات الضحك بمجرد إلقاء هذه النكت الرائعة التي يفضل البعض تبادلها في الأمسيات والسهرات العائلية المميزة أو مع الأصدقاء.

اقرأ أيضًا: